γ. ΚΟΛΛΑΡΟΣ

 

Εκπρόσωπος της Επιτροπής

Περιοχής Αν. Μακεδονίας και Θράκης του ΚΚΕ

 

 

 

 

 

Η επιτροπή περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ελλάδας σας ευχαριστεί θερμά για την πρόσκληση που απευθύνατε προς το Κόμμα μας ώστε αυτό να παραστεί στις εργασίες σας. Εργασίες που θέτουν επί τάπητος ένα σημαντικότατο ζήτημα για τους εργαζόμενους και το για το μέλλον της πατρίδας μας γενικότερα.

 

Και δεν το λέμε αυτό από λόγους φιλοφρόνησης, αλλά γιατί πραγματικά η διαχείριση των τεχνικών έργων είναι ένα θέμα με καθαρά πολιτική διάσταση. Και όπως κάθε μεγάλο πολιτικό ζήτημα, η κατεύθυνση και εξέλιξή του κρίνονται κυρίως από την επιλογή του βασικού κριτηρίου: "Θα υπηρετήσει την κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων (κατασκευαστικών, αλλά και αυτών που θα αξιοποιήσουν στη συνέχεια την υποδομή) ή θα υπηρετήσει τις λαϊκές ανάγκες;"

 

Ανάλογα με την απάντηση που θα δοθεί στο βασικό αυτό ερώτημα, αντιμετωπίζονται και οι κρίσιμες παράμετροι που διέπουν το ζήτημα που προτίθεστε να εξετάσετε σ' αυτό το διήμερο. Κατά τη γνώμη μας, σημαντικότερες παράμετροι στην διαχείριση των Τεχνικών έργων είναι αφ' ενός το κόστος κατασκευής, όπου γνωστότατες στον τεχνικό κόσμο της χώρας μας είναι οι υπερβάσεις και αλλαγές σχεδίων μετά την έγκριση της μελέτης, οι οποίες αυξάνουν τελικά τα κέρδη του αναδόχου-ιδιώτη κατασκευαστή, και αφ' ετέρου ο χρόνος υλοποίησης. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, η υλοποίηση των προβλεπόμενων όρων του χρονοδιαγράμματος γίνεται σε βάρος της αυστηρής τήρησης των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας καθώς και των απαιτήσεων της διαχείρισης ολικής ποιότητας του έργου. Δεν χρειάζεται να κοπιάσει κανείς πολύ για να βρει παραδείγματα αφού οι εικόνες από τις καθιζήσεις στο δρόμο Κορίνθου-Καλαμάτας, τις κακοτεχνίες στον ΠΑΘΕ, τις υποχωρήσεις εδάφους στο μετρό, τις πλημμύρες σε πολλές περιοχές της πατρίδας μας μιλούν από μόνες τους.

 

Το ΚΚΕ θεωρεί ότι οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι τεράστιες. Γιατί έχει απαντήσει με συγκεκριμένο τρόπο στο βασικό κριτήριο που θέσαμε στην αρχή και οδηγεί με συνέπεια τα βήματά της στη διαχείριση των Τεχνικών Έργων με γνώμονα την εξασφάλιση κερδών μόνο για τις μεγάλες επιχειρήσεις.

 

Τέσσερις πλευρές των κυβερνητικών πολιτικών, στις οποίες δεν φαίνεται να έχουν αντίρρηση τόσο η Ν.Δ., όσο και ο Συνασπισμός, επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις μας.

 

Κατ' αρχάς η επιλογή, η ιεράρχηση και η διαδικασία ανάθεσης των έργων είναι φανερό με ποιο κριτήριο αποφασίζονται. Εμείς ρωτάμε γιατί δεν προτάσσονται έργα αντισεισμικής θωράκισης, αντιπλημμυρικής  προστασίας, η ανάπτυξη των μέσων μεταφοράς σταθερής τροχιάς, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου κλπ; Από την άλλη, οι περιβόητες Επιτροπές Αξιολόγησης των διαγωνισμών δέχονται κριτική ακόμη και από φορείς όπως το ΤΕΕ (να θυμίσουμε τον χαιρετισμό του Προέδρου Κ. Παναγιωτόπουλου σε αντίστοιχη ημερίδα του 2002). Και σ' αυτά να προσθέσουμε τους προκλητικούς όρους συμβάσεων στα μεγάλα έργα και ιδιαίτερα το σύστημα της λεγόμενης αυτοχρηματοδότησης - διαχείριση με παραχώρηση της εκμετάλλευσης- που διογκώνουν τα κέρδη των ιδιωτικών ομίλων. Στο 59ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, πριν μια εβδομάδα τονίστηκε ότι η πολιτική της κυβέρνησης έχει οδηγήσει το 80% των δημοσίων έργων να κατασκευάζεται από 4-5 μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, φέρνοντας σε αδιέξοδο χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Η υπερσυγκέντρωση αυτή οφείλεται στο ότι η κυβέρνηση προκηρύσσει και εκτελεί μόνο τα λεγόμενα μεγάλα έργα έχοντας εγκαταλείψει στην τύχη τους τα έργα της περιφέρειας.

 

Δεύτερη πλευρά της ασκούμενης κυβερνητικής πολιτικής είναι η παρακολούθηση, υλοποίηση και λειτουργία των έργων με τρανταχτή απουσία ουσιαστικού κρατικού ελέγχου και τις λεγόμενες "Ανεξάρτητες Διαχειριστικές Αρχές" για την παρακολούθηση των επενδυτικών προγραμμάτων να έχουν περιέλθει σε θλιβερή κατάσταση.

 

Το τρίτο ζήτημα που δείχνει τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης είναι το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο επιταχύνει τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου, την επικράτηση μιας χούφτας ισχυρών μονοπωλιακών ομίλων και ταυτόχρονα ανοίγει το δρόμο για την ανάθεση μελετών σε σχήματα που δεν έχουν κανενός είδους πιστοποίηση. Έχουν καθιερωθεί απαράδεκτα υψηλά όρια ανεκτέλεστου για τις μεγάλες εταιρείες με πτυχίο 7ης τάξης με αποτέλεσμα αυτές να σαρώνουν όλα τα έργα.

 

Τελευταίο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, ζήτημα αποτελεί κατά τη γνώμη μας η εκπαίδευση. Χωρίς να υποτιμάμε την αναγκαιότητα δημιουργίας εξειδικευμένων στελεχών, τα οποία θα ανταποκρίνονται στην τεχνική πολυπλοκότητα των σημερινών έργων, δεν επικεντρώνουμε μονοδιάστατα στην παραγωγή ικανών Διαχειριστών Έργων, όπως κάνει η Κυβέρνηση. Το κόμμα μας εστιάζει στην ανάγκη εκπαίδευσης του συνόλου του στελεχικού δυναμικού υλοποίησης των έργων. Το κύριο ζήτημα δεν είναι τεχνοκρατικό, η κάλυψη δηλαδή ορισμένων εκπαιδευτικών ελλείψεων και η αναβάθμιση των οργανωτικών δομών, αλλά  πολιτικό. Οι κοινοτικές εκπαιδευτικές κατευθύνσεις της Μπολόνια για την παραγωγή ενός μισοειδικευμένου, φθηνού και "απασχολήσιμου" επιστημονικού προλεταριάτου θα επιδράσουν αρνητικά στο διαθέσιμο δυναμικό, με γνώμονα την ολόπλευρη ικανοποίηση των αναγκών των εργαζομένων.

 

Τα αποτελέσματα των εργασιών σας αυτό το διήμερο πιστεύουμε ότι θα φωτίσουν αυτές τις πλευρές του ζητήματος.

 

Με την πεποίθηση ότι η διέξοδος βρίσκεται σε μια συνολικά διαφορετική λειτουργία της οικονομικής ζωής, όπου θα προτάσσεται η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, η ασφάλεια των εργαζομένων, η προστασία του περιβάλλοντος, η δωρεάν αξιοποίηση της δημόσιας υποδομής από το λαό, απευθύνουμε κάλεσμα για τη οικοδόμηση ενός μεγάλου Αντιιμπεριαλιστικού Αντιμονοπωλιακού Δημοκρατικού Μετώπου. Εκεί θεωρούμε ότι πρέπει να στρατευτεί και το επιστημονικό δυναμικό της χώρας μας.

 

Εμείς θα αξιοποιήσουμε κάθε πρόταση καλής θέλησης που θα κατευθύνεται προς το στόχο για τη δημιουργία μιας λαϊκής οικονομίας. Θεωρούμε ότι μια καλή ευκαιρία δίνεται και σήμερα με τη συνάθροιση τόσων ικανών Τεχνικών Στελεχών και

 

Ευχόμαστε Καλή Επιτυχία στις εργασίες σας.